Jan van Aartrijk, Vlieger, woonschip, experimenteel voortbewegen

Nieuws van woonschip de Vlieger

Reis met de Ostrea

Verslag van Ellis Hensen

9 januari 2013, aan boord van de Ostrea

Ostrea voor anker bij Mogan Gran Canaria

Ik heb nu een week hard gewerkt om te zien wat er allemaal aan boord is, en alles sorteren en een plek geven waar het terug gevonden kan worden. Vanmiddag een schuurmachine gekocht en direkt een groot deel van het onderwaterschip geschuurd. Het is wel prettig werken met temperaturen royaal boven 20'.
Groet van Jan.

December 2012
42' Kok Vinkeveen Steel Ketch
Dit is het aanbod van het schip dat Jan in december 2012 kocht.
hij hoopt er in 2013 een vervolg mee te maken van de reis die hij in april 2011 begon in amsterdam.
Maar eerst wat reparatie en aanpassingen maken in de haven van Olhao, bij Faro in portugal.

December 2012 Sevilla

SEVILLE ..........SEVILLE........SEVILLE


Hijskraan Vlieger

November 2012 Sevilla
Sinds een week staat behalve het zonnepaneel, ook de windgenerator stroom te leveren. Het wordt wel een heel machinepark daar op het dak.
Vorige week veel regen gehad, eindelijk weer drinkwater kunnen opvangen, het dak verzamelde meer dan 1000 liter.
Volgens de statistieken zouden er ongeveer 20 serieuze regendagen zijn per jaar, nou, daar heb ik er al 6 van gehad. De rivier stroomt met 10 km en er komt veel slib mee, en hele eilanden met riet en ook volwassen bomen. Met de hijskraan hijs ik deze aan dek en heb in twee dagen genoeg hout verzameld om deze winter de kachel brandend te houden. Sevilla is een te gekke stad met indrukwekkend veel grote oude gebouwen: na ontdekking van amerika kreeg deze stad het alleenrecht van handel met de nieuwe wereld, in de kerken is het alles goud dat er blinkt.

Dakvulling Vlieger


Dakbedekking VliegerMaart 2012 Lissabon
Ik lig nu aan een jachtwerf, een groot familiebedrijf met een helling voor grote veerboten en een verrijdbare kraan voor jachten.
Er wonen hier meerdere mensen al jaren op hun jacht dat op de wal staat, ze komen regelmatig bij me eten, wel gezellig!
De beplating van het dak van de Vlieger was verrot. Dit is nu helemaal vervangen door Trespa platen, dat zou de tand des tijds tientallen jaren moeten kunnen weerstaan.
Nu weer verder naar het zuiden, Sesimbra, Setubal en Faro lokken!
Hopelijk mooie vissen vangen als ik voor anker lig. Kan de barbeque ook eens in aktie komen!


19 januari 2012Voodoo kistjeVoodoo kistje
VOODOO?
Ik lig nu met de Vlieger voor anker en ga iedere dag naar de wal met
mijn bijbootje om te internetten in de bibliotheek en om wat
boodschappen te doen.
Gisterenavond vond ik een heel bijzonder kleinood, in het water bij
mijn bootje dreef een rood kistje van iets meer dan 20 cm lang, een
zwart kruis erop van plakband. Het is mooi gemaakt, beide zijkanten
lopen een beetje taps toe. Ik heb het opgevist en aan boord bekeken.
De onderkant en het deksel zijn van hardboard en de zijkanten van een
mooie houtsoort, oregon denk ik.
Het is dichtgespijkerd en met een schroevendraaier en ik maak het
open, het ruikt een beetje naar waspoeder en er zitten twee popjes in,
netjes handgenaaid, opgevuld met watten en aangekleed; een mannetje en
een vrouwtje met een jurk. Vis a vis tegen elkaar, de gezichtjes ook
met zwart garen gemarkeerd en de mondjes met rood naaigaren; met een
Voodoo kistjeVoodoo kistjenaainaald en met vijf grote knopspelden zijn ze aan elkaar geprikt,
alle spelden met paarlenmoeren knoppen zitten in de rug van het
mannetje.
Het geheel was toegedekt met een handje waspoeder, helaas heeft wat
lekwater er een beetje troep van gemaakt.
Ik weet nog niet wat ik ermee moet, voodoo weer te water gooien, of
als gevonden voorwerp bij mijn andere bijzonderheden zetten; naast de
versteende slakken die ik in Qatar vond en andere snuisterijen die ik
in de loop van de jaren verzamelde?
Wie heeft er verstand van Voodoo's en wil me een advies geven?



Dak van de VliegerAmsterdam 15 december 2008
Het dakterras van de Vlieger is nu bijna klaar; het heeft nog wat afwerking nodig.
Het is een mooie konstruktie geworden: stalen steunen vanaf het schip, alluminium gewalste kromme spanten, houtendragers in de lengte, speciaal gemaakte alluminium profielen voor middengoot en zijafwerking en beplating van 9 mm betontriplex. Een van de dakdragers is een steunpilaar die tot het vlak van het schip doorloopt om een stabiliteit aan de dakkonstruktie te geven; deze steun is tevens schoorsteen voor de houtkachel die nu sinds twee weken werkzaam is. Behalve dat het nu lekker warm is binnen, zonder dat het veel kost, is ook het koken op de kachel in zwang en geeft veel plezier.

Het oppervlak van 40 vierkante meter geeft veel ruimte voor zonnepanelen, zonneboiler, opslag van materialen en de opvang van regenwater voor huishoudelijk gebruik.
Het is een bijzondere ervaring om vanaf dit dak het landschap aan je voorbij ter zien trekken als het schip vaart, je torent overal bovenuit en het geeft een koninklijk uitzicht.


Dak van de VliegerIn januari komt het vervolg van deze werkzaamheden; een grote accuset, zonnepanelen en een windmolentje moeten er ge-installeerd worden om de energie voorziening gasolie onafhankelijk te (proberen) maken.

Prettige feestdagen gewenst aan ieder die deze pagina’s leest!!

Er wordt gebouwd!
Het dak dat over de Vlieger gebouwd wordt; een veelomvattend plan van een dak van 40 vierkante meter, ruim de helft van het dekoppervlak.

Dit dak gaat vele funkties verrichten:
het geeft schaduw en houdt de regen tegen.
Het geeft de mogelijkheid om zonnepanelen voor elektriciteit te installeren, een zonneboiler voor warm water en om de vloerverwarming te helpen de kou binnen te verdrijven.
Een windgenerator gaat er (misschien) op gemonteerd worden, antennes voor marifoon en andere maritieme zaken zoals GPS en AIS.
Verder gaat dit dak in gebruik genomen worden om visnetten e.d. op te slaan, de bijboot en andere onhandige dingen zoals fietsen zullen er een plaats vinden.

Geïntegreerd in het dak gaat een regenwateropvang komen om een regenton en -soms- de drinkwatertank te vullen.
In de draagkonstruktie is een schoorsteen voor een houtkachel verwerkt.

Foto rechts: Voor de dragende konstruktie zijn alvast zes steunen op de roef gemonteerd en twee op het dek.
Het werk ligt nu een dagje stil om te wachten op materiaal om de laatste en zwaarste steun.
Dit wordt een dragende vierkante buis die tot op het vlak doorloopt en die tevens gaat dienen als schoorsteen voor de houtkachel

.


naar boven

Jan van Aartrijk· Nederland
 email: Kite Flyer

Copyright © 2009 Han Hendriks email: Aan & Uitleg
Valid XHTML 1.0 Transitional