Jan van Aartrijk, Vlieger, woonschip, experimenteel voortbewegen

Engelandreis 2008

Faversham CreekNu dient de mogelijkheid om terug te gaan naar de Engelse oostkust zich aan.  In de jaren van 1982 tot 1992 ben ik er 13 keer geweest met de Avontuur, totdat het verboden werd door wetgevers en hun handhavers om met een charterschip op zee te varen.
Met de woonboot Vlieger, normaal in het centrum van Amsterdam afgemeerd, ben ik op 8 juni naar IJmuiden gevaren. Het wordt de eerste zeereis met dit schip; er zijn dus heel wat klussen te doen om het interieur en het exterieur zeevast en zeewaardig te maken. In de woning heb ik een lange bank getimmerd waarin gereedschap en schroeven en dergelijke zeevast en onder handbereik zijn. Talloze losse spulletjes zijn vastgemaakt met schroeven of in kratten opgeborgen. Aan dek zijn hoezen over koekoeks en spanbanden over luiken gemaakt om ervoor te zorgen dat er geen water binnen kan komen. GPS bestudeerd en geïnstrueerd met waypoints. De wind was steeds veel te krachtig om naar zee te gaan, 7 en 8 Bft, na drie dagen wachten weggegaan met een weerbericht 4 tot 5 uit ZW, pal tegen dus.



FerrySamen met Eelkelien maak ik de oversteek. Direkt buiten de pieren bleek er een fikse zee te staan en verontrustende geluiden uit het interieur brachten in herinnering dat ik vergeten was om het gehele keukenblok af te sluiten met de grote balk die daarvoor bestemd is. De Ikea-keuken, met alle laden op kogellagers, stond op volle kracht te klepperen en de koelkast was de eerste die zeeziek was. Net buitengaats en met een coaster achter ons aan was er geen mogelijkheid om direkt in te grijpen, de goedgevulde glazenkast bleek achteraf nog net genoeg ongebroken inhoud te hebben om de vakantie door te komen. Gebroken flessen drank, potten met olijven in olie en losse spagetti, gemengd met gebroken aardewerk en voedingswaar uit de laden maakten het interieur onbegaanbaar. Dat was niet erg lastig, want de eerstkomende 22 uur bleven we tegen de golven in stampen en de wind wakkerde zelfs aan tot Bft 7: er was niet de minste aandrang om binnen te komen.
Vast water over de kop zorgde ervoor dat er toch nogal wat water door de ankerkettingdoorvoer en het niet geheel waterdichte vooronderluikje in de kettingbak terechtkwam, dit was niet problematisch omdat deze ruimte niet zo groot is waardoor het schip niet extreem koplastig werd, verder geen zeewater binnen gekregen.

...................................................Lees meer...
naar boven

Jan van Aartrijk· Nederland
 email: Kite Flyer

Copyright © 2009 Han Hendriks email: Aan & Uitleg
Valid XHTML 1.0 Transitional