Jan van Aartrijk, Vlieger, woonschip, experimenteel voortbewegen

Oerol festival 13 t/m 22 juni '08

Oerol BenchaAl vanaf de eerste keer dat het Oerol op Terschelling werd georganiseerd wist ik ervan en was ik erin ge-interesseerd: pas bij het 27e festival was ik in de gelegenheid om ernaar toe te gaan; altijd hielden boekingen op de Avontuur me ver van het eiland!
Nu is de Avontuur verkocht, en op 11 juni was ik de eerste dag vrij van alle verplichtingen die het schip en het werk me altijd oplegden. De trossen los en direkt op weg naar Terschelling!
Overnacht in “Het Zool” te Workum bij Reid en Cornelie en de dertiende juni eerst boodschappen gedaan in Makkum.

Nooit –zoals ik deed- de betonning afsnijden daar, dat levert gegarandeerd een stranding op! De bergers weten dat ook en zijn zeer attent, binnen vijf minuten was de eerste al aanwezig en na 15 minuten de tweede! Ik was ervan overtuigd op eigen kracht los te kunnen komen. Dat lukte nadat ik een anker uitgebracht had zodat ik de kop van het schip de juiste richting op kon krijgen, tegen al die wind in. Het was lagerwal met net een bui met uitschieters naar 7 Bft. Het heeft een uurtje geduurd, maar zonder schade en met de komplimenten van de bergers kon ik Makkum in.
Na de boodschappen naar Kornwerderzand: daar kwam Eelkelien met haar zoons aan boord, ze waren van Harlingen met de fiets gekomen en met zijn vieren hebben we de reis voortgezet. Helaas waren we te laat voor de openingsceremonie, maar van de rest van Oerol hebben we genoten; er was veel straattheater en er waren ook vastopgestelde voorstellingen verspreid over het gehele eiland die te bezoeken waren met bonnefooibonnen. Theater met tribunes was er ook, daarvoor is een toegangskaartje verplicht.

Ik wilde graag naar een veel geprezen voorstelling met paarden. Een deel van de kaarten wordt alleen op de dag van de voorstelling verkocht. Ik ging ‘s morgens om 7 uur in de wachtrij die al om 4 uur - door een juffrouw in slaapzak - begonnen was. Helaas waren er geen kaarten meer toen ik om 9 uur als 30e aan het loket kwam; alle 140 kaarten voor die dag waren al verkocht!! Op zich geen probleem, iedereen komt op Oerol om geen haast te hebben en wel plezier, er is ook genoeg te doen.